Upravit stránku

Je lepší čerstvé, sušené nebo lyofilizované ovoce?

Je lepší čerstvé, sušené nebo lyofilizované ovoce? Tuto otázku jste si určitě nejednou položili. Ovšem je důležité zamyslet se nad tím, co pro vás znamená „lepší“. Znamená to, že má ovoce méně cukru? Nebo naopak v ovoci vyhledáváte sacharidovou bombu? Ano, i to někteří preferují. Čím sladší, tím lepší. Nicméně pro někoho může slůvko „lepší“ symbolizovat přínosnější energetickou hodnotu.

Čerstvé ovoce – 100% zdroj vitamínů

K čerstvému ovoci nejspíš není potřeba nic psát. Konzumace ve zcela přírodní podobě nikdy není špatná. Ovoce má 100 % veškerých vitamínů a díky obsahu vody nás také osvěží v horkých dnech. Že vychází nejlépe i z hlediska kalorií snad ani nemusíme zmiňovat. Jenže co dělat, když zrovna nemáte po ruce čerstvé ovoce? Musí přijít na řadu jeho sušení zástupci.

Ovoce, ze kterého mrazí

Lyofilizované ovoce. Snad každý z nás už tento pojem slyšel. Ale víte, jaký proces tento název představuje? Během lyofilizace se ovoce nejprve prudce zmrazí a následně se suší za nižšího tlaku. V průběhu tohoto procesu se z ovoce vypařuje voda. Díky tomu v ovoci zůstanou veškeré výživové hodnoty bez přebytečné vody.

Už dávní Inkové lyofilizovali

Lyofilizace je výmyslem moderní doby? Ale kdepak. Sušení mrazem používali už Inkové, aby s ovocem mohli snadněji manipulovat. Díky vypaření přebytečné vody se totiž sníží jeho hmotnost. Snížení obsahu vody na 15 – 20 % lyofilizované ovoce, stejně jako klasicky sušené, přímo předurčuje k cestování.

lyofilizované plátkové jahody

Co se mění při sušení ovoce?

Při jakémkoliv sušení dochází u ovoce ke smršťování a tím pádem i k vyšší koncentraci všech prvků, jako jsou cukry nebo kalorie. Při klasickém sušení ovšem dochází ke ztrátě barvy, tvaru, ale také aromatu, chuti i vitamínů A a C. Oproti tomu ovoce sušené mrazem si zachová vše tak, jak to bylo. 

Kandované ovoce je také sušené

O kandovaném ovoci jste už zajisté také slyšeli. Ovšem věděli jste, že kandované ovoce je také sušené? Jenže oproti předchozím dvěma postupům je něčím jedinečné. Pro větší atraktivitu a lepší chuť se několik dní před sušením namáčí do cukrového roztoku. Nicméně právě kvůli tomu může mít škodlivé účinky na zdraví. Obezita vás určitě napadla hned jako první. Ale kandované ovoce v některých případech může vést i k srdečním onemocněním a v ojedinělých případech i k závažnějším onemocněním.

Pozor na siřičitany

Jste-li citliví na siřičitany, kandované ovoce nejspíš nebude nic pro vás. Aby si zachovalo přitažlivou barvu, přidávají se do něj právě siřičitany. A pokud na ně máte jakýkoliv stupeň intolerance, mohly by vás překvapit žaludeční křeče, vyrážka nebo dokonce astmatický záchvat. Nicméně i u klasicky sušeného ovoce si dejte pozor. I tam můžete v některých případech narazit na siřičitany. Samozřejmě v závislosti na postupu výroby.

Jde se porovnávat

Jak funguje proces sušení, lyofilizování i kandování už je nám jasné, a nyní se můžeme vrhnout na stručné porovnání klasicky a mrazem sušeného ovoce.

Lyofilizované ovoce

+ zachování chuti, tvaru, aroma i struktury+ zachování veškerých výživových látek
+ 100% bez přidaného cukru
+ nedochází ke ztrátě barvy
+ ovoce lze částečně rehydratovat
+ při správném skladování vydrží i několik let
+ využití i ve farmacii – masky z lyofilizovaného ovoce
- vysoká koncentrace cukrů
- poměrně vysoká cena

 

Sušené ovoce

+ vydrží jeden až dva roky
+ příznivá cena
- ztráta aroma, barvy, tvaru i chuti
- často upravené jako kandované ovoce
- časté přidávání siřičitanů
- ovoce nelze rehydratovat
- možnost výskytu roztočů
- vysoká koncentrace cukrů
- ztráta vitamínů A a C, ale zachování vysokého podílu vlákniny a antioxidantů
 

A závěrem porovnáme energetické hodnoty vybraných druhů ovoce

Uváděné hodnoty jsou průměrné hodnoty takto upraveného ovoce. Hodnoty se mohou u jednotlivých produktů lišit v závislosti na obchodníkovi.

Jahody - 100 g

ČerstvéLyofilizovanéSušenéKandované
28 kcal - 5 g sacharidy286 kcal - 50,9 g sacharidy375 kcal - 85 g sacharidy370 kcal - 89 g sacharidy

Maliny - 100 g

Čerstvé    LyofilizovanéSušenéKandované
39 kcal - 5 g sacharidy214 kcal - 30,1 g sacharidy326 kcal - 50 g sacharidy332 kcal - 75 g sacharidy

Borůvky

ČerstvéLyofilizovanéSušenéKandované
46 kcal - 7,5 g sacharidy359 kcal - 63,6 g sacharidy325 kcal - 80 g sacharidy351 kcal - 80 g sacharidy

Banán

ČerstvýLyofilizovaný

Sušený

Kandovaný
96 kcal - 20 g sacharidy346 kcal - 74,3 g sacharidy337 kcal - 75 g sacharidy366 kcal - 80 g sacharidy

Ananas

ČerstvýLyofilizovanýSušenýKandovaný
54 kcal - 11 g sacharidy358 kcal - 79,7 g sacharidy360 kcal - 89 g sacharidy335 kcal - 93 g sacharidy